O hlasovém vyhledávání

Smyslem hlasového vyhledávání je ulehčit život uživatelům. Nejde pouze o to, že hlasem snadněji zadáte delší a komplexnější dotazy, ale o to, že vám hlasový asistent pomůže rychle najít odpověď (bude dnes pršet?), vyhledá trasu nebo třeba i objedná pizzu. Zdaleka tedy nepůjde pouze o vyhledávání informací, ale celou škálu funkcí, které nám moderní technologie nabídnou.

Základní znaky HV

  • Převahu očekáváme na mobilních zařízeních: ty mají z principu „horší klávesnici“ a navíc je používáme třeba v hromadné dopravě, když potřebujeme rychle najít odpověď atd.
  • Větší důraz na dotazy typu jak, kde, co je…: hlasové vyhledávání je ideální pro pokládání specifických longtailových dotazů. Navíc je využitelné s umělou inteligencí, viz další bod.
  • Komunikace s umělou inteligencí: respektive hlasovým asistentem. Hlasový asistent bude umět pochopit smysl dotazu typu kde nejblíže koupit rohlíky. V tom bude další z rozdílů oproti klasickému vyhledávání, kde bychom nejspíš zadali dotaz typu rohlíky Malinovské náměstí Brno.
  • Vyhledávače se bude snažit „odstřihnout“ web a odpovědět přímo: na dotazy typu ve kterém roce skončila druhá světová válka bude pro uživatele pohodlnější, když přímo od vyhledávače dostane rychlou odpověď.
  • Cílem hlasového vyhledávání je vyšší pohodlí pro uživatele. Již jsme zmínili to, že se vyhledávač bude snažit přímo odpovědět (místo toho, aby zobrazoval výsledky z různých webů). Dalšími stupni jsou pokročilejší funkce hlasového asistenta, například přímé vytočení telefonního čísla, vyhledání trasy v mapách nebo napsání a odeslání zprávy. Tyto funkce jsou již v zahraničí dostupné.

Typický rozdíl mezi „klasickým“ a hlasovým vyhledáním:
Klasické vs. hlasové vyhledávání

Přes všechny tyto informace a předpovědi není hlasové vyhledávání žádná zázračná metoda. Ano, v některých oborech bude primární. Ale nejedná se o žádnou revoluci jako spíš postupnou evoluci. SEO metody a způsoby optimalizace zůstanou převážně stejné.

Světové statistiky (a předpovědi)

U nás ještě HV není tolik rozšířené. Jak to ale vypadá ve světě (konkrétně v USA), kde už voice search běží naplno? A co můžeme očekávat do budoucna?

  • Už dnes je více než 25 % všech vyhledávání v USA prostřednictvím hlasu
  • Do roku 2020 bude 50 % všech vyhledávání pomocí hlasu

Velký zájem o hlasové vyhledávání je samozřejmě i impulsem pro vyhledávače, aby tuto technologii rozšiřovaly a zdokonalovaly v dalších zemích.

Hlasové vyhledávání v ČR


Hlasové vyhledávání - aplikace na Google Play

Hlasové vyhledávání (voice search) představuje nastupující trend, který v budoucích letech ovlivní i „české SEO“. Přestože se zatím u nás nejedná o významnou oblast, máme výhodu v tom, že můžeme sledovat vývoj v jiných zemích a postupně se na hlasové vyhledávání připravit.

Přestože u nás není tolik „vymazlených“ hlasových asistentů, první vlaštovky jako Siri od Applu už přiletěly.

Samozřejmě i bez asistentů můžeme už hlasové vyhledávání využívat.

O dalších novinkách budeme informovat.

O hlasovém vyhledávání
4.7 (93.33%) 3 votes